Żyjesz, aby jeść, czy jesz po to by żyć?

Niewłaściwe odżywianie prowadzi do obniżonej wydajności w pracy, pogorszenia wyników w nauce, szczególnie wśród dzieci i nastolatków. Może wywołać nadaktywność i wahania nastroju, co przekłada się na zwiększenie stresu, poczucia niepewności i zagrożenia. Brak ruchu, aktywności fizycznej, złe nawyki żywieniowe prowadzą do plagi otyłości. Otyłość prowadzi do wzrostu ryzyka zapadnięcia na ciężkie choroby np. cukrzycę. W Stanach Zjednoczonych otyłość stanowi główną przyczynę przedwczesnych zgonów. Stosowanie diet wysokobiałkowych lub innych bogatych w produkty pochodzenia zwierzęcego, a zawierających niewiele owoców i warzyw, może znacznie zwiększyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. Badania naukowe dowodzą, iż istnieje ścisły związek między rozwojem nowotworów układu pokarmowego, pęcherza moczowego, prostaty a dietą ubogą w owoce i warzywa. Czy można nazwać skuteczną taką dietę, która wprawdzie pozwala stracić na wadze, ale jednocześnie zwiększa zagrożenie nowotworem?

Zdrowa dieta nie tylko prowadzi do utraty masy ciała, ale przede wszystkim przywraca utracone zdrowie.

Pożywienie dostarcza nam zarówno składników odżywczych jak i kalorii. Kalorie pochodzą z trzech rodzajów substancji: węglowodanów, tłuszczów i białek. Składniki odżywcze zawarte są w innych substancjach, takich jak witaminy, związki mineralne, błonnik, roślinne substancje aktywne (związki fitochemiczne). Kluczem do zdrowia jest wysoki udział w naszej diecie składników odżywczych w stosunku do kalorii. Aby cieszyć się dobrym zdrowiem i odpowiednio kontrolować masę ciała, trzeba jeść bardzo dużo produktów bogatych w składniki odżywcze. Nie trzeba od razu usuwać ze swojego jadłospisu żadnych produktów. Jednak im więcej spożywa się zdrowej żywności, o wysokiej wartości odżywczej, tym mniejszą odczuwa się ochotę na niezdrowe jedzenie. W końcu chęć i apetyt na tego typu posiłek zanika. Trwała zmiana nawyków żywieniowych staje się rzeczywistością. To punkt wyjścia do wspaniałej przygody, która odmieni całe życie. Zaczniemy lepiej sypiać, mieć więcej energii, czuć się lepiej pod względem fizycznym i psychicznym.

Można zrealizować trzy cele:

  • zredukować masę ciała,
  • pozbyć się przewlekłych chorób,
  • spojrzeć na kwestię żywienia i zdrowia z nowego punktu widzenia.

Po co czekać do momentu, aż organizm będzie zagrożony ciężkimi chorobami? Niewłaściwe odżywianie wcześniej, czy później do tego doprowadzi. Zmiany zawsze są trudne, bo wymagają od nas decyzji, działania i konsekwencji. Większość ludzi wie, że jeśli zmienią swoje nawyki żywieniowe i będą uprawiać ćwiczenia fizyczne, mogą zredukować masę ciała i radykalnie poprawić swój stan zdrowia. Jednak wciąż tego nie robią, oddalając od siebie myśl, że narażają własne zdrowie, żyją w permanentnym zakłamaniu.

Wybór jest prosty. Możesz żyć długo, ciesząc się dobrym zdrowiem, albo uczynisz to, co większość ludzi w krajach rozwiniętych, czyli będziesz się odżywiać niezdrowo, narażając się na choroby cywilizacyjne i przedwczesną śmierć. Jedz, po to aby żyć, a nie żyj po to by jeść. Wtedy masz znacznie większe szanse, że twoje życie będzie dłuższe i szczęśliwsze.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Share This